Kuflu Forum  

Go Back   Kuflu Forum > Hayata Dair > Şiirler ve Güzel Sözler > Yazılar, Denemeler.

Konu ile Alakalı Etiketler: murathan mungan denemeleri, murathan mungan deneme yazıları, murathan mungan deneme, murathan mungan yazıları, murathan mungan fotoğrafları, murathan mungandenemeler, mungan denemeleri, murat mungan denemeleri, deneme yazısı murathan mungan, murathan mungan ın denemeleri, murathan mungan denemeler, murathan mungan masa denemeler, murathan mungan fotoğraf yazısı, en güzel murathan mungan denemeleri, ask ve fotograf, deneme murathan mungan, aşk ve fotoğraf, murathan mungan aşk ve fotoğraf, aşkla fotoğraf ve yazı, aşka dair murathan munganin yazilarizılar,


Aşk ve Fotoğraf - Murathan Mungan

Yazılar, Denemeler.


Yeni Konu aç  Cevapla
LinkBack Seçenekler Stil
Okunmamış 30.10.09, 13:20   #1 (permalink)
..daha çirkin, daha huysuz
 
sha. - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: Ağu 2009
Mesajlar: 7604
Ettiği Teşekkür Sayısı: 3897
2981 Konuda 27342 Teşekkür Aldı
sha. has a reputation beyond reputesha. has a reputation beyond reputesha. has a reputation beyond reputesha. has a reputation beyond reputesha. has a reputation beyond reputesha. has a reputation beyond reputesha. has a reputation beyond reputesha. has a reputation beyond reputesha. has a reputation beyond reputesha. has a reputation beyond reputesha. has a reputation beyond repute
Standart Aşk ve Fotoğraf - Murathan Mungan

Aşk ve Fotoğraf
Murathan Mungan

I
Çoğumuzun bildiği gibi: Sevgilinin “fotoğrafı” surettir bizde. Kıymettir. Suret geleneğinden
gelen toplumsal belleğimizde kültürel soyaçekim gereği “suret” değeri taşıyan sevgilinin
yüzü/fotoğrafı, iki kişinin duygusal ilişkisinin boyutlarını aşan bir tarihe açılarak neredeyse
mistik bir derinlik kazanır. Dünyevi aşktan uhrevi aşka geçilir. Suret, Allah’ın yüzüne giden
yoldur. Bu düşünce İslam içinde en örgütlü ifadesini Cemali tarikatında bulur. Belki de
körleşene kadar bakılması bundandır. Bir surete sevdalanan Mecnun’un sanrısı da bir
körleşmedir. Aşk ve suret birbirlerinin körüdürler. Hem bakmak hem görmemek anlamına
gelirler. Görünen ile görülenin ardındaki görünmeyene açılırlar.
Suret ile bunca güçlü bir bağla kurulan ilişkinin aynı zamanda suret yasağının
bulunduğu bir toplumsal gelenekte ortaya çıkmasının yarattığı aşk, günah, yasak, çekim
çıkmazı başka bir yazının konusu olabilir. Aşk ve fotoğraftan söz etmeyi amaçlayan bu yazı,
işin bu yanı üzerinde durmaktan çok, fotoğrafın düşündürme/düşündürebilme gücü üzerinde
durmaya çalışacak.
Bunlar yalnızca söylemeden edemediklerim.

II
Daha çok bir yabancı kente gittiğimizde kartpostallara sığınırız. Yabancıları tanıdık kılmanın,
zamanla ve mekânla ara kapatmaya çalışmanın bir yolu olabilir bu. Ya da ardımızda
bıraktığımız eşi-dostu yanımıza çağırmanın.
Güneşli havalarda dükkân önlerine, açık alana çıkarılmış kendi ekseni çevresinde
dönen tel kulelerde sergilenen yüzlerce, binlerce kartpostalın her biri, bizi kendi içlerine,
kendi hikâyelerine, kendi gösterdiklerine çağırır. İçimizde uyuklayan ya da cılız kalmış;
unuttuğumuz ya da farkına varmadığımız nice duyguyu, heyecanı harekete geçirir,
çağrışımları kıvılcımlandırır, belleğimizin ince kuytu yerini kamaştırırlar. Bazı fotoğraflar
taşıdıkları özel bir güç nedeniyle hapsedildikleri çerçevenin içinde kalamaz, oradan taşarak
bize geçer, kendi karşılıklarını bulana dek köpürttüğü çağrışımlarlarla içimizde dolaşırlar.
Bellek ile duyularımız arasındaki ilişkide algılarımızı kışkırtarak bize yeni alanlar açar,
anılarımızı yeniden gözden geçirmemize neden olurlar. Anımsadıklarımız kadar
unuttuklarımızın da öneminin farkına vardırırlar. Biz gurbetteyken bizi kendi gurbetimizle
yüzleştirirler. Fotoğraf demek en ham tanımıyla zaman demektir çünkü. Fotoğraf uzakları
çağırır, kendi dışımızdaki ya da içimizdeki uzakları.
Fotoğraf makinesinin bulunuşuyla başlayıp saptanan ânın bir kart üzerine basılıp
yaygınlaşmasıyla ilerleyen ve “görüntü”nün günümüz dünyasında başlı başına bir sektör
haline geldiği süreçte, yazılı bir tarih kadar görüntülü bir tarih de oluşmuştur. Bize gözümüzü
açmayı öğreten icat edilmiş “görüntü”nün günümüzdeki yeni teknolojileri, aynı zamanda bir
çerçeve içine hapsedilmiş gerçeklerden yeni hayaller, sanrılar, yanılsamalar ve körlükler de
türetmiştir.
Görüntülü tarihin kimi kez yeniden yazılı tarihe sığınmak istemesi bundandır.
Gözümüzün gördüğüne elimizin yazdığıyla da hâkim olmak isteriz.

III
Yurtdışı gezilerim sırasında, nereye gitsem, kartpostal kulelerinin önünden kendimi
alamam; bu nedenle, oralardan en çok topladığım şeylerden biri kartpostaldır.
Fotoğrafa, görsel malzemeye olan düşkünlüğümün, kalbimde, aklımda ve evimde ayrı
bir yeri vardır. Evimdeki teneke, mukavva ya da kartondan yapılma çeşitli kutuları dolduran
bu kartpostallar, zaman zaman gündelik hayatıma karışarak, kitap raşarına, ayna
çerçevelerine, vitrin camlarına, masa üstündeki nesnelerin önlerine dizilir; varlıkları ve
gösterdikleriyle zamanımı, mekânımı, ufkumu genişleterek içimi zenginleştirir, duyularımı
keskinleştirirler.
Gözlerimin önünde yaşadıkları hayatla, bir süre sonra, herbiri, neredeyse bir aile
fotoğrafının anı değerine ulaşır. Bir kent, bir portre, bir Vermeer resmi, bir kedi, sıradan bir
an, rastgele bir manzara, bir rıhtım, bir gar, köprüden bir görünüş, bir siyah-beyaz film karesi,
her neyse... Hayat sanki yeniden benim olur.
Aşk fotoğrafları ima eder.
Bir an, bir aşkı ima eder.
Bazen sıradan bir an, büyük bir aşkı ima eder.
Akıp giden zamanın içinde o bir tek an, insanı bütün sürece inandırır. Temsil gücü
yüksek bir fotoğraftaki ânın biricikliği, zamanın geçiciliği kadar, sürecin bütününe de bir
göndermedir. Görünen bir tek ânın, görünmeyen anların çağrışımlarını da kapsadığı bilinir.
Geçip gidenin ardından, yinelenebilirliğin olasılığını akla düşürür. Görüntünün yarattığı
kışkırtma, aynından bir tane daha yaşamaya ilişkin bir varoluş iştahı yaratır insanda.
Söylemek bile fazla, ama “aşk fotoğrafları” derken, daha çok yeni yetmelere yönelik
ticari kaygılarla yapılandırılmış kadın-erkek ilişkisinin (ya da onların birebir taklidi olarak
üretilmiş erkek-erkek ya da kadın-kadın ilişkisinin) mevcut klişe pozlarını geleneksel ya da
modernleştirilmiş çeşitlemeleriyle çoğaltan piyasa işi “aşk kartpostalları”nı değil, has fotoğraf
sanatçılarının çektiği koyu kıvam fotoğrafları kastediyorum. Işığın ya da gölgenin, en az
kadın ya da erkeğin hali kadar içimize dokunduğu fotoğrafları.
Hatta giderek “fotoğraf”ın kendisinin bir aşk olmasını.

(Yazarın yakında yayımlanacak ‘Aşk’ adlı kitabında yer alan ‘Fal Metinleri’nden)
__________________


d ü n y a b i z i ç i n d ö n m ü y o r s a d u r s u n
k a l s ı n y a ş a m a k
...

.






.



sha. isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Okunmamış 31.10.09, 17:13   #2 (permalink)
" inatçı zuzu "
 
Zuzu - ait Kullanıcı Resmi (Avatar)
 
Üyelik tarihi: Ağu 2009
Mesajlar: 612
Ettiği Teşekkür Sayısı: 52
91 Konuda 140 Teşekkür Aldı
Zuzu is a jewel in the roughZuzu is a jewel in the roughZuzu is a jewel in the rough
Standart

Bu adam çok farklı..
Sağ ol ablacım..
__________________
.
Zuzu isimli Üye şimdilik offline konumundadır   Alıntı ile Cevapla
Cevapla

Etiketler
fotograf, mungan, murathan


Konuyu Toplam 1 Üye okuyor. (0 Kayıtlı üye ve 1 Misafir)
 
Seçenekler
Stil

Yetkileriniz
Konu Acma Yetkiniz Yok
Cevap Yazma Yetkiniz Yok
Eklenti Yükleme Yetkiniz Yok
Mesajınızı Değiştirme Yetkiniz Yok

BB code is Açık
Smileler Açık
[IMG] Kodları Açık
HTML-Kodu Kapalı
Trackbacks are Açık
Pingbacks are Açık
Refbacks are Açık

Forum Şartları


Tüm Zamanlar GMT +2 Olarak Ayarlanmış. Şuanki Zaman: 18:29.


Powered by vBulletin® Version 3.8.5
Copyright ©2000 - 2014, Jelsoft Enterprises Ltd.
Search Engine Optimization by vBSEO 3.6.0 PL2 ©2011, Crawlability, Inc.
2008-2014 Her hakkı kendinde saklı olan forum.
Sitemiz bir forum sitesi olduğu için kullanıcılar paylaşımlarını önceden onay almadan anında siteye yazabilmektedir. Bu yazılardan dolayı doğabilecek her türlü sorumluluk yazan kullanıcılara aittir. Yinede sitemizde yasalara aykırı unsurlar bulursanız iletisim adresine bildirebilirsiniz, şikayetiniz incelenip en kısa sürede gereken yapılır.


1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158