Karanlık Oda Teknikleri

'Güzel Sanatlar' forumunda Uygu tarafından 26 Eyl 2012 tarihinde açılan konu

  1. Uygu

    Uygu New Member

    Teknik anlamda bir fotograf yapmak bir filmi pozlamakla (exposure) baslar. Görsel olarak pozlanmis bir filmle pozlanmamis bir film arasinda fark yoktur; resim orada olmasina ragmen hala gizli bir sekildedir. Ortaya çikarmak için film banyo edilmelidir. Banyo filmi negatife dönüstürür. Negatif fotografin asil formuna baski yolu ile dönüsür.

    Fotograf teknigi usullerinin önemine gelince daha iyi negatif daha iyi baski demektir. Herhangi bir negatifin kalitesi hakkinda karar vermenin üç faktörü; odaklama (focusing) isik ve baskidir. Kamerayi odaklamak negatifin netliginin derecesini belirler. Lens yanlis odaklanmissa negatif net olmayacaktir ve bu konuda hiçbir sey yapilamaz. Dogru olarak odaklandiginda net olmasi gerekir fakat yine de bulanik olabilir. Pozlama sirasinda kamera kazara hareket ettirilmistir veya konu çok hizli hareket ettigi için seçilen örtücü hizi görüntüyü film üzerinde dondurmak için çok yavastir. Fakat net bir negatif bile bulanik bir baskiya yol açabilir. Çünküagrandizörün lensi dogru olarak odaklanmamistir veya kagit pozlanirken agrandizör sallanmistir veya titremistir veya negatif odak yüzeyinden pozlama sirasinda ayrilmistir. Kameradaki filmi pozlamakolusacak negatifi iki açidan belirler; netlik ve yogunluk.

    Seçilen pozlama süresi hareket eden konunun görüntüsünü dondurmak için veya pozlama sirasinda dikkatsizlik nedeniyle kameranin sallanmasiyla görüntünün bulanik olmasini engelleyemeyecek kadar yavassa negatif net olmayacaktir; pozlama film hizi ve aydinlatmanin parlakligina göre çok uzun veya çok kisa ise negatif iyi bir baski için ya çok yogun ya çok zayif olacaktir. Pozlanan filmin banyo edilmesi negatifi yogunluk kontrast gren yapisi ve bir ölçüye kadar netlik açisindan belirler. Banyo süresi çok uzun veya çok kisa ise banyo sicakligi çok yüksek veya çok düsükse veya kullanilan banyo tipi film için uygun degilse faktör veya faktörlerin bilesimine bagli olarak negatif çok yogun çok zayif çok kontrast düsük kontrastli çok grenli olabilir. Fazla banyo edilmis veya çok grenli negatifler asla çok iyi negatiflerden yapilmis baskilar kadar iyi baski vermez. O zaman mükemmel negatif nedir?

    MÜKEMMEL NEGATIF

    Mükemmel bir negatif fotografçinin maskeleme veya bölgesel yakma gibi her türlü yönlendirmeye basvurmasina gerek kalmaksizin 2 veya 3 numara karta çok iyi baski veren negatiftir. Ne yazik ki bu ifade açik olmasina ragmen bir baska soruya yol açtigindan çok yardimci degildir. Iyi baski nedir? Bu asamada konu karmasiklasmaya baslar. Çünkü bir fotografçiyi tatmin eden bir baski diger bir fotografçi tarafindan çok koyu çok kontrast çok açik veya çok düz oldugu için begenilmeyebilir. Dahasi normal olarak bir baskinin "grensiz " olmasi gerekirken fotografçi tarafindan fotografinin etkisini artirmak için tasarlanarak ve basariyla kullanilan grenin yaratici anlamlari oldugu söylenir. Ayni sekilde normal olarak netlik iyi bir baski için birincil gereksinmelerden biri olmasina ragmen bazen kismen veya tamamen netsizlik soyut nitelikteki bir konuyu resmin izleyicisine aktarmak için gerekli olabilir. Baska bir deyisle bir durumda çok iyi olan bir negatif diger bir durumda pekala hatali olabilirya da tersi. Bir tane degil birçok mükemmel negatif tipi vardir. Özel bir durumda mükemmel bir baski üretebilmek için fotografçi asagidaki 5 negatif niteligini göz önünde tutarak negatifini konusunun dogasina konu kavramina ve fotografin amacina uydurmalidir.

    * Netlik
    * Yogunluk
    * Kontrast
    * Gren yapisi
    * Temizlik


    NETLIK

    Yalnizca bir tür netlik olmasina ragmen (daha önce söylendigi gibi bu odaklamanin baslica fonksiyonudur.)netsizlik bir negatifte kendini 4 farkli sekilde gösterebilir.

    Genel Yönsüz Netsizlik kamerayi yanlis odaklamak veya odaklamayi tamamen ihmal etmenin sonucudur örnegin; basit bir kameranin lens ayarini portreden manzaraya çevirmeyi unutmak bu yaygin bir hata çünkü konu göstergede hala net görünmektedir. Eger genel netsizligin derecesi çok küçükse (hata siklikla 35 mm negatiflerde bulunur.) buna sunlardan biri neden olabilir.

    - Objektif ; yapisi nedeniyle çok net filmler çekmeye yeterli degildir (bazi yüksek hizli ve ucuz objektiflerin hatasi).
    - Objektifin odak degistirme problemi vardir (Böyle objektifler kullanilan her bir diyafram araligina bagli olarak konunun görüntüsünü filmden farkli uzakliklarda net odaga getirirler). Bu hatayi yok etmek içinobjektif çekimin yapilacagi ayni diyafram ayariyla odaklanmalidir.
    - Objektif kir parmak izi ve buharla kaplanmistir (Bu sonuncusu makinayi dondurucu soguktan dogrudan isitilmis bir odaya alip objektife isinma süresi taninmaksizin çekim yapmaktan kaynaklanir).

    Kismi Yönsüz Netsizlik Iki nedeni vardir; ya makina objeden yanlis uzaklikta özensizce odaklanmistirböylece de konu yerine arka plan ya da ön plan keskinlesmistir ya da objektif konunun tüm derinligini içermek üzere net olarak belirlenen bölgenin derinligini içine alacak sekilde kisilmamistir.

    Kismi Yönlü Netsizlik ; Hareket halindeki bir konunun görüntüsünü dondurmak için örtücü hizinin çok düsük olmasinin bir sonucudur (Yalnizca hareket eden konu bulanik çikmistir hareket etmeyen statik kisim ise net çikmistir).

    Genel Tek Yönlü Netsizlik Pozlama sirasinda kameranin hareket etmesinin bir sonucudur. Bu durumda bütün bir fotograf ayni seklilde bir yönde bulanik olarak ortaya çikar. Önemsiz küçük durumlarda belki genel yönsüz netsizlikten ayirt edilmesi güç olabilir ve bu durumda hatanin nedenini bulmak için negatifin bir büyüteç altinda incelenmesi gerekir.


    YOGUNLUK

    Baskinin pozlanmasini belirleyen en önemli faktör negatifin yogunlugudur. Mükemmel negatifin genel yogunlugu öyle olmalidir ki baski pozlamasi ne anormal bir sekilde uzun ne de kisa olmalidir. Zaman alici ve can ****** olmasinin yani sira çok uzun pozlasalar agrandizörün fazla isinmasina negatifin odak yüzeyinden ayrilmasina neden olur ve kagit asiri pozlama güvenlik isigi veya agrandizörden sizan bir isik nedeniyle sislenmeye baslar. Çok kisa pozlama dogru zamanlamayi zorlastirir ve maskelemeyi imkansizlastirir. Uygun pozlama zamani ortalama olarak 10 saniyeden 25 saniyeye kadar uzanir.

    Ortalama konularin negatifleri gölgeler ve parlak noktalarda baski yapilabilir detaylari içeriyorsanormalde mükemmel kabul edilir. Örnegin; eger negatifin en zayif bölgeleri (konunun en karanlik veya gölge bölgeleri) farklilastirilmis ve az da olsa benzer sis yogunlugu veya parlaklik içermiyorsa ve negatifin en yogun bölgeleri (konunun en parlak noktasi) dereceleme gösteriyorsa ve çok koyu alanlari az degilse (ki bu en fazla resme bulanik bir görüntü verecek sekilde baskida farklilastirilmamis gri seklinde görünür). En parlak nokta fotografta tam beyaz baski vermeli ve negatifte de koyu siyah olmalidir.

    Sonuç olarak yukarida belirtilen dezavantajlara ek olarak çok yogun negatifler daha az net daha grenli ve odaklamasi normal olandan daha zor oldugu için derecelemesinin tatmin edici olmasi sartiylaen zayif alanlarinda gerekli ayrintilari gösteren en zayif negatif normalde baski için seçilmesi gerekendir.

    Tatmin edici olmayan negatif yogunlugu ya hatali pozlamanin ya hatali gelistirmenin ya da her ikisinin bilesiminin bir sonucudur. Fazla pozlama ya da asiri gelistirme negatifi çok yogun; yetersiz pozlama veya yetersiz gelistirme ise çok zayif kilar.


    Alıntı
     

Bu Sayfayı Paylaş