Panama Kanalı

'Ülkeler' forumunda Uygu tarafından 23 Eyl 2012 tarihinde açılan konu

  1. Uygu

    Uygu New Member

    Orta Amerika'nın en güney ülkesi Panama topraklarında yer alır ve Atlas Okyanusu ile Büyük Okyanus'unu birbirine bağlayan su yoludur.

    İnşaat ABD tarafından tamamlanmış ve kanal 1914'te hizmete açılmıştır. 77 kilometre uzunluğundaki kanalın yapımı sırasında, sıtma ve sarı humma gibi hastalıklardan büyük toprak kaymalarına kadar her türlü güçlükle karşılaşılmış ve yaklaşık 27.500 kanal çalışanı bu süreçte can vermiştir.Bu kanal Güney Amerika ve Kuzey Amerika'yı birbirinden ayırır.


    [​IMG]

    Bugün New York'tan San Francisco'ya giden bir geminin, Panama kanalını kullanarak 9.500 km yol yapması, Horn Burnu'nun dolaşılmasını zorunlu kılan eski günlerdeki 22.500 km yola oranla büyük bir kolaylıktır.

    Açılışından 2002 yılına dek, yaklaşık 800.000 geminin geçtiği tahmin edilen Panama Kanalı'ndan her yıl 14.000'den fazla gemi geçmekte olup taşınan yük miktarı 203 milyon tonu bulmaktadır.

    Kanal boyunca yolculuk yaklaşık 9 saat sürmektedir.Ayrıca kanalda bulunan indirgeçli kaldırgaç sayesinde aşılması zor olan noktalarda gemiler ilerleyebilmekte ve hareketlenme kazanabilmektedir.

    Panama kanalı dünyanın mühendislik harikasıdır ve en pahalı kanaldır.Kanal, bölgenin sosyoekonomik koşullarını geliştirmiştir. Panama kanalı ile Panama halkının refah seviyesi yükselmiştir. Kanal ülkenin gelişimine önemli katkılar sağlamıştır.

    Panama Kanalı deniz seviyesinden 28 metre yukarıdadır.Sıvıların dengesi kanunundan faydalanılarak gemiler kanal içinde yavaş yavaş yükseltilir ve aynı metotla diğer tarafa doğru indirilir.

    Panama Kanalının Yapılışı

    Teknoloji insan hayatına büyük kolaylıklar sağladı. Ulaşımda da gerçekleşen teknolojik gelişmeler insan oğluna dünyayı küçülttü artık dünyada yetmez oldu uzaya doğru yolcululara başladı. Teknolojinin nimetini geçtiğimiz yüzyıllarda da kullanan insan oğlu zamanının en gelişmiş taşımacılık hizmeti olan gemilerden çok yararlandı. Gemi ulaşımı için yeni sistemler, haritalar, boğazlar, kanallar, gibi bir çok yenilik yapıldı. Bu yenilikelerden biri olan, Amerika Kıtasının tam ortasında bulunan haritadan bakınca incecik bir yer gibi gözüken ancak çok büyük bir çapta olan o kıstağı birbirinden ayırıp orayı Panama Kanalı haline getirmek o kadar kolay olmadı.

    Panama Kanalı projesiyle önce, Süveyş Kanalını açarak ün kazanan Ferdinand de Lesseps ilgilendi. Panamaya keşfe çıkmak için (1876 da) 8 mühendisle yola çıkan Lesseps Panama Ormanına yenik düştü ve 8 kişi gittikleri keşfi 5 kişi tamamladı.

    Panama Kanalı İnşaatı

    Kötü olaylar bununla kalmadıyıp 1880 yılında Panama şirketini kuran Lesseps in Şirketinin sermayesi 300 milyonluk hisse senedinden meydana geliyordu. Reklamlar yapıldı, Panamaya milyonlarca dolar para bağlayan küçüklü büyüklü hisse sahipleri çok umutluydu. Çalışmlara başlandığında Panama ormanının büyük darbesini yiyen işçiler yazın kavurucu sıcağın altında, eylülde fırtına gibi yağan yapmurda hepsi koca koca olan kayalarla dolu Panama da çalışmaya çalışıyorlardı. Bunun yanında sıtma ve sarıhumma sinekleri herşeyi talan ediyordu. Lesseps ise Avrupaya iklimin zararsızlığını kanıtlamak için ailesiyle birlikte Panamaya gitti ancak ailesinin tümünü orada kaybetti.


    Bu projede Eiffel kulesinin mühendislerinden biri olan Leon Boyer de can verdi. İşçiler ölüme çok yakındılar, 1881-1889 yılları arasında 17 bin işçiden 5 bini telef oldu. Böylece şantiye kapatıldı ve şirket battı. Bunun üzerine bu prejeye Amerikalılar el attılar. Amerikalılar önceden tedbirli olup her türlü önlemi aldılar bataklıklara bolca petrol döküldü, en kuvvetli makineler kullanıldı, 30 bin zenci 12 bin Avrupalı işçi ordusu çalıştırılıyordu. Amerikalılar başarmışlardı Panama Kanalını 3 Ağustos 1914 günü hizmete açtılar ve yine aynı gün ilk kez bir gemi Panama Kanalından geçmiş oldu.

    [​IMG]

    wikipedia
     

Bu Sayfayı Paylaş