Türkan Şoray (1945 - .... )

'Biyografiler' forumunda "DOĞU$" tarafından 6 Ağu 2009 tarihinde açılan konu

Konu etiketleri:
  1. "DOĞU$"

    "DOĞU$" <b>Eurovision Delisi :)</b>

    Türkan Şoray (1945 - .... )
    [​IMG]
    28 Haziran 1945'de İstanbul’da doğdu. Babası Halit Şoray devlet demir yollarında memur, annesi ev hanımıydı. Maddi imkanların kısıtlı olduğu bir ailede dünyaya geldi. Öğrenimine Rami Taş mektebinde başladı fakat sürekli mahalle değiştirdiklerinden, eğitimini 1956’da Feriköy ilkokulunda tamamladı.

    Türkan Şoray bu filmin ardından yeni yeni teklifler almaya başlar. Çevirdiği filmlerle, özelikle magazin basının dikkatini çeker ve ilk kez, dönemin ün yapmış haftalık popüler dergilerinden “Sinema” ya kapak olur (15 Mart 1961, s.18). Ardından Artist, Büyük Gazete ve Ses Dergilerine..

    İlk Önemli Aşama
    “Acı Hayat” Türkan Şoray’ın sinema hayatındaki ilk dönüm noktasıdır. “Otobüs Yolcuları” ile bu dönüm noktasının ilk kıpırtılarına veren Şoray “Acı Hayat”la ilk önemli aşamasını da geçer. Bu filmindeki rolü diğerlerine göre daha tutarlı, tip olarak da gerçeğe daha yakındır. Film o güne kadar yapılmış en başarılı, en şiirsel görüntülü bir aşk filmidir.

    1963’te çevirdiği bu filmle 1964’te I. Antalya Film Festivalinde en iyi kadın oyuncu ödülünü alır. Ayrıca “Acı Hayat” sinema yazarlar tarafından “yılın filmi” seçilir. Artık izleyicide Şoray imgesi oluşmaya başlamıştır. Senaryo yazarları onun için öyküler oluşturabilir, yönetmenler filmlerini onun üzerine kurabilirler.


    Sultan
    Şoray’ın Sultan olmasında ve kanunlarının oluşmasında Adlı’nın büyük payı vardır. Adlı, Şoray’a gönderdiği çiçek buketlerine iliştirdiği kartlarda ya da bıraktığı notlarda ona hep “Sultanım” diye hitap eder. (Canım sultanım, hanım sultan.. gibi) Bunlar daha sonra basında yer alır ve dönemin ünlü gazete ve dergilerinde yayınlanır. Böylece Şoray artık Türk sinemasının da, halkın da “Sultan”ı olmaya başlar.



    Şoray Kanunları
    1) Türkan Şoray film senaryolarını film çekim tarihinden en az bir ay önce beğenir.
    2) Türkan Şoray, Senaryoyu beğenmediği takdirde yeni senaryo verilecektir.
    3) Her senaryoda beğendi mutabakatı şarttır.
    4) Filmde öpüşme ve açık sahneden olmayacaktır.
    5) Filmdeki modern giysiler Türkan Şoray’a tarihsel olanlar ise şirkete aittir.
    6) Film çekimi İstanbul dahili olup Türkan Şoray İstanbul dışına çıkamaz.
    7) Çalışma saatleri sabah 8 ile akşam 19 arasıdır.
    8) Pazar günleri Türkan Şoray çalışmaz.
    9) Türkan Şoray adı jenerik, afiş ilan ve sinema fenerlerinde başta ve tek olarak yazılacaktır.
    10) Filmin her oynadığı yerde 9. madde uygulanacaktır.
    11) Filmlerin seslendirilmesinde Türkan Şoray’ın sesi için kendi mutabakatı şarttır.
    12) Şirket filmi kendi hesabına çeker. Eğer başka şirketle ortak yapıma gidilirse Türkan Şoray’ın mutabakatı şarttır.
    13) Film renkli ise Türkan Şoray’ın mutabakatı ile çekim günleri uzayabilir.
    14) Çekilecek filmin rejisörü ve baş erkek oyuncusu için Türkan Şoray’ın mutabakatı şarttır.
    15) Bu şartlara riayet etmeyen film şirketi 100 bin lira ödemeyi taahhüt eder.
    16) İhtilaf vukuunda merci mahkemeleri İstanbul mahkemeleridir.
    17) Türkan Şoray şirketlerden film başına 60 bin lira alır.
    18) Türkan Şoray mecburi gecikmeleri 10 günden fazla beklemez.


    70’lerin başlarında O hepsi birbirinin aynı, en azından benzeri dram veya komedilerden daha kişilikli, daha gerçekçi filmlere doğru kaymasında, belki yıllardır süre gelen aklı başında, sorumlu ve oldukça poltize bir eleştirinin katkısı olmuştur. Ama temel neden, Türk toplumunun o yıllardaki genel havasıdır. Artık sinema da o uzun yıllar sürdürdüğü pembe rüyadan uyanıyordu. Yönetmenler ilk defa gerçekçi konulara el atmakta, Anadolu bozkırlarında mekan bakmakta, köylü kadınların dramını keşfetmektedirler. Başta Türkan Şoray ve diğer ünlü starlar, gerçekten yaşamış ve yaşayan kadın portreleri çizmeye başlarlar. Konfeksiyon usulü yapılan filmlerin yerini daha gerçekçi konular, daha kapsamlı yaklaşımlar, daha bütüncül çabalar alır. Artık her film ayrı bir proje olup, çok daha dikkatle üzerinde durulacaktır. 76’da 3. Şoray yönetmenliği ürünü olan “Bodrum Hakimi”ni çeker ve yeniden sahnededir. Yerini yeniden sağlamlaştırmıştır. 1977’de en güzel filmlerinden biri olan “Selvi Boylum al Yazmalım” da oynar. Bu filmle Şoray’a en iyi kadın oyuncu ödülü gelir.


    Aldığı Ödüller
    - 1964 I. Antalya Film Festivali. “Acı Hayat”la “en başarılı kadın oyuncu.” (Altın Portakal)
    - 1968 5. Antalya Film Festivali: “Vesikalı Yarim”le “en başarılı kadın oyuncu”. (Altın Portakal)
    - 1969 Ekspress Gazetesi: Halk oyu ile “yılın kadın artisti”
    - 1971 Ekspress Gazetesi: Halk oyu ile “yılın kadın artisti”.
    - 1973 5. Adana Film Festivali: “Mahpus”la “en başarılı kadın oyuncu”. (altın Koza)
    - Moskova Film Şenliği (Rusya): “Dönüş”le “özel ödül”.
    - Ankara Gazeticiler Cemiyeti: “Yılın Artisti”
    - Kelebek Gazetesi: Halk oyu ile “yılın kadın sanatçısı”.
    - Kıbrıs Gazeteciler Cemiyeti: “Yılın Sanatçısı”
    - Tercüman Gazetesi: Halk oyu ile “en iyi sanatçı”
    - İzmir Kadınlar Birliği: “Dönüş”le “en iyi kadın oyuncu”.
    - 1978 Taşkent Film Şenliği: “Selvi Boylum Al Yazmalım”la Uluslarası Aytmatov Kulübü’nün geleneksel ödülü.
    - 1987 27. Antalya Film Festivali: “Hayallerim, Aşkın ve Sen”deki yorumuyla “en iyi kadın oyuncu”. (Altın Portkal)
    - 1990 2. İzmir Film Festiali: “Altın Artemis onur ödülü.”
    - 1992 8. Bastia Akdeniz Sinemaları Festiali “Soğuktu ve Yağmur Çiseliyordu”daki yorumuyla “en iyi kadın oyuncu”.
    - 1994 6. Ankara Film Festivali: “Emek ödülü”.
    - 31. Antalya Film Festivali: “Bir Aşk Uğruna”daki yorumuyla “en iyi kadın oyuncu”. (Altın Portakal)
    - 1996 15. Uluslararası İstanbul Film Festivali: Sinema onur ödülü
    - Magazin Gazeticiler Derneği 4. Altın Objektif Ödülü, Onur Ödülü.
    - 1999 Roma Film Festiali: Büyük Ödül
    - 2. Uçan Süpürge Kadın Filmleri Festivali: Kadın yönetmen ödülü.
    - 2000 Marmara Üniversitesi İletişim Fakültesi: Zirvedekiler 2000 ödülü
    - 31. Antalya Film Festivali: “Bir Aşk Uğruna”daki yorumuyla “en iyi kadın oyuncu.” (Altın Portakal)
    - 2001 Sakıp Sabancı Türk Kalp Vakfı: “İkinci Bahar” dizisiyle “iyi kalp ödülü”.
    - 2001 İstanbul Üniversitesi İletişim Fakültesi-Tekofaks Panasonic: “İkinci Bahar” dizisindeki rolüyle “2000 yılının başarılı iletişimci ödülü.”
    - Akademi İstanbul: “Yılın en başarılı sanatçısı ödülü”.


    Filmografisi
    1960: Köyde Bir Kız Sevdim, Aşk Rüzgarı, Güzeller Resmi Geçidi, Utanmaz Adam
    1961: Afacan, Aşk ve Yumruk, Dikenli Gül, Gönülden Gönüle, Hatırla Sevgilim, Kaderin Önüne Geçilmez, Kardeş Uğruna, Melekler Şahidimdir, Otobüs Yolcuları, Sevimli Haydut, Siyah Melek
    1962: Acı Hayat, Allah Seviniz Dedi, Aşk Yarışı, Bardaktaki Adam, Billur Köşk, Bizde Arkadaş mıyız, DikmenYıldızı, Kırmızı Karanfiller, Lekeli Kadın, Ne Şeker Şey, Ümitler Kırılınca, Zorlu Damat
    1963: Acı Aşk, Ayşecik Canımın İçi, Badem Şekeri, Beni Osman Öldürdü, Bütün Suçumuz Sevmek, Çalınan Aşk, Çapkın Kız, Dağlar Kralı, Genç Kızlar, İki Kocalı Kadın, Küçük Beyin Kısmeti, Sayın Bayan
    1964: Adanalı Tayfur Kardeşler, Anasının Kuzusu, Bomba Gibi Kız, Bücür, Fıstık Gibi Maşallah, Gençlik Rüzgarı, Gözleri Ömre Bedel, Kader9 Kapıyı Çaldı, Kızgın delikanlı, Macera Kadını, Mualla, Öksüz Kız, Yılların Ardından
    1965: Ekmekçi Kadın, Elveda Sevgilim, Garip Bir İzdivaç, Hayatımın Kadını, Komşunun Tavuğu, Sana Layık değilim, Seven Kadın Unutmaz, Siyah Gözler, Sürtük, Vahşi Gelin, Veda Busesi
    1966: Akşam Güneşi, Altın Küpeler, Anaların Günahı, Çalıkuşu, Çamaşırcı Güzeli, Düğün Gecesi, El Kızı, Eli Maşalı, Günahkar Kadın, Karanfilli Kadın, Kenarın Dilberi, Meleklerin İntikamı, Meyhanenin Gülü, Siyah Gül
    1967: Ağlayan Kadın, ana, Ayrılsak da Beraberiz, Bir Dağ Masalı, Her Zaman Kalbimdesin, Kara Duvaklı Gelin, Kelepçeli Melek, Ölümsüz Kadın, Sinekli Bakkal, Tapılacak Kadın
    1968: Abbase Sultan, Ağla Gözlerim, Artı Sevmeyeceğim, aşk Eski Bir Yalan, Ayşem, Dünyanın En Güzel Kadını, Kadın Değil Baş Belası, Kadın intikamı, Kadın Severse, Kahveci Güzeli, Vesikalı Yarim
    1969: Aşk Mabudesi, Ateşli Çingene, Bana Derler Fosforlu, Buruk Acı, Fosforlu Cevriye, Günah Bende mi, Köle Olayım, Sana Dönmeyeceğim, Seninle Ölmek İstiyorum, Son Bahar Rüzgarları
    1970: Ağlayan Melek, Arım Balım Peteğim, Birleşen Yollar, Buğulu Gözler, Bülbül Yuvası, Hayatım Sana Feda, Herkesin Sevgilisi, Kara Gözlüm, Mağrur Kadın, Mazi Kalbimde Yaradır, Merhamet, Tatlı Meleğim
    1971: Ateş Parçası, Bir Genç Kızın Romanı, Bir Kadın Kayboldu, Gelin Çiçeği, Gülüm Dalım Çiçeğim, Güllü, Mavi Eşarp, Melek mi, Şeytan mı, Sevmek ve Ölmek Zamanı, Unutulan Kadın, Yedi Kocalı Hürmüz
    1972: Cemo, Çile, Dönüş, Sisli Hatıralar, Vukat Var, Zulüm
    1973: Asiye Nasıl Kurtulur, Azap, Dert Bende, Gazi Kadın, Güllü Geliyor Güllü, Mahpus, Namus Borcu, Sultan Gelin, Yalancı
    1974: Açlık, Bal Kız-Şenlik Var, Çılgınlar, Yüreğimde Yare Var
    1975: Acele Koca Aranıyor
    1976: Bodrum Hakimi, Deprem, Devlerin Aşkı
    1977: Baraj, Dila Hanım, Selvi Boylum Al Yazmalım
    1978: Bir Aşk Masalı, Cevriyem, Sultan, Tatlı Nigar
    1979: Hazal, Küskün çiçek
    1981: Yılanı Öldürseler
    1982: Mine, Seni Kalbime Gömdüm
    1983: Metres, Seni Seviyorum
    1984: Bir Sevgi İstiyorum
    1985: Bir Kadın Bir Hayat, Körebe
    1987: Gramafon Avrat, Hayallerim Aşkım ve Sen, On Kadın, Rumuz Gonca Gül
    1988: Ada
    1989: ölü Bir Deniz
    1990: Berdel, Menekşe Koyu, Soğuktu ve Yağmur Ciseliyordu
    1993: Şahmaran
    1995: Yerçekimli Aşklar
    1997: Nihavent Mucize
    2003: Gönderilmemiş Mektuplar
    2004: Mürüvvetsiz Mürüvvet

    Diziler
    1993 Tatlı Betüş
    1996 Bir Aşk Uğruna
    2000 Gözlerinde Son Gece
    2000 İkinci Bahar
    2002 Tatlı Hayat
    2006 Cemile
     

Bu Sayfayı Paylaş